פיתוח תשתיות עירוניות

עודכן ב- 11/04/2016, 17:44
כל התשתיות המובנות מאליו המשמשות אותנו בחיי היום יום כגון תשתיות מים וביוב, כבישים, תקשורת, חשמל, תאורה ועוד משפרות את חיינו בצורה ניכרת ובכך מבדילים בין העולם המודרני לבין ימי הביניים. לדבר בטלפון ולראות טלוויזיה, לנסוע ממקום למקום ואפילו ללכת להתקלח בתוך הבית – כל אלו לא היו אפשריים ללא נפלאות התשתיות! אילו סוגי תשתיות עירוניות קיימות ומהיכן בדיוק מגיעים מקורות למימון פיתוחן? על השאלות הללו נמצא מענה בכתבה הנ"ל.
תשתיות עירוניות שונות

החיים כפי שאנו מכירים אותם, עם הנוחות שבנסיעה ממקום למקום בתוך הרכב או על האופניים, הישיבה בבית המואר בשעות הערב החשוכות, התקשרות עם האנשים שנמצאים בקצה השני של העולם ועוד פעולות בסיסיות ופשוטות שאנו מבצעים מדי דקה מבלי לחשוב על משמעותן – לא היו יכולים להתקיים ללא כל אותן התשתיות אשר מספקות לנו את האפשרות לכל זה. אז ללכת לשטוף ידיים לפני הארוחה נשמע כמו הדבר הכי פשוט וטריוויאלי שיש – אך בעצם, זו זכות גדולה שנפלה לחיקנו. אפילו כיום, בעולם המתקדם כ"כ קיימים כפרים, ערים ומדינות שלמות ללא תשתיות מפותחות אשר הופכים את החיים של תושבי המקום לקשים ומסובכים יותר. אנשים רבים אשר גדלים וחיים ללא תשתיות כבישים, ללא תשתיות חשמל ותקשורת ואפילו ללא תשתיות של מים זורמים בבית!

לקבלת הצעת מחיר ממומחה בתחום:

מימון

מהיכן מגיעים כספים המיועדים לפיתוח התשתיות השונות והאם הם מספקים מענה מספק לפיתוח ושמירה של התשתיות הקיימות? במדינת ישראל, כמו בכל המדינות המפותחות בעולם, מבינים את חשיבות הפיתוח והשימור של התשתיות העירוניות השונות ומשקיעים סכומים גדולים לשם כך. מספר הדרכים העיקריות למימון פיתוח התשתיות הן: 1. כספים מתקציב המדינה והרשויות המקומיות המופנים לצורך פיתוח ושימור התשתיות בעזרת פרויקטים המתוכננים והמפוקחים על ידי הרשויות המקומיות או הגופים האחראים על התחום הספציפי כגון משרד התחבורה. 2. כספים המגיעים מצד היזמים ובעלי הקרקעות ואנשים פרטיים אשר להם אינטרסים לפיתוח אזורים עירוניים, כאשר העיריות מבצעות תכנון מקדים של הפרויקט ומעבירות את האחריות עליו לגורם חיצוני. 3. הענקת זיכיון על ידי המדינה לגורם פרטי למשך מספר עשורים ובכך בעצם הגורם הפרטי אחראי למימון וביצוע הפרויקטים ואילו המדינה והרשויות המקומיות משלמות עבור השימוש בתשתיות הללו. 4. הענקת רישיון על ידי המדינה לגורמים פרטיים כגון חברת חשמל וחיפושי גז ונפט לביצוע פרויקטים בתחום אשר האחריות הבלעדית היא על ידי הגורם הפרטי. כפי שניתן לראות, הדרכים למציאת מימון לצורך פיתוח הן מגוונות, אך למרות זאת, פעמים רבות, כאשר קיים צורך בשיתוף פעולה בין הגורמים והגופים השונים, בגלל הבירוקרטיה והשקפות עולם השונות, נוצרים עיקובים אשר פוגעים בפיתוח ובעצם פוגעים בכולנו.

פיתוח תשתיות הרווח של כולנו

אז כפי שכבר הוסבר בתחילת הכתבה, בזכות התשתיות איכות החיים של כולנו משופרת יותר. אך מעבר לאורח חיים קל ונוח יותר, לפיתוח של התשתיות קיימות השפעות רבות על כלכלת וצמחית המדינה. בזכות ההשקעה בתשתיות השונות, נוצרים מקומות עבודה, קיימת נגישות למקומות מרוחקים ובכך יכולת ייצור המשק עולה ועוד. פיתוח תשתיות הכבישים והתחבורה הימית, האווירית והיבשתית מביא להוזלה של הובלות, מקצר את המרחק מבחינת זמני ההגעה, משפר את המסחר עם מדינות אחרות ובכך מביא לצמיחה כלכלית מדינית. פיתוח תשתיות התקשורת מביא לשימוש בטכנולוגיות משופרות ומתקדמות אשר חוסכות בעלויות ייצור, משפרות תהליכי פיתוח ועוד.

לסיכום

המשאבים המופנים לצורך פיתוח תשתיות יכולים להגיע למיליארדי שקלים, שחלקם מגיעים מהכיס הפרטי שלנו, אך הדבר בהחלט מצדיק את ההשקעה! הכלים אשר מספקות לנו התשתיות העירוניות הם רבים ומגוונים, החל מיתרונות שבשימוש פרטי בתשתיות אלו כגון גלישה באינטרנט ומקלחת בסוף היום ועד יצירת מקומות עבודה וצמיחה כלכלית של המשק הלאומי.